-
Zhrnutie mojej cesty s Kia eNiro 2019 k moru a späť, spolu takmer 2400 km. Cesta bola takmer stale po dialnici okrem zaciatku a konca. Trasa: Prešov – Budapešť – Zahreb – Ploče – Gradac. Cestovali sme tam aj späť z večera do rána, šli sme priamo cez Budapešť, nie obchvatom.
Moje postrehy a skúsenosti:
– Veľmi mi vadilo to, že väčšina nabíjacích staníc je mimo dialnice, čo v Chorvátsku znamená, vždy prejsť cez mýtne brány. Takže nakoniec som v Chorvátsku vždy volil pomalšie nabíjačky priamo na dialnici. Čo zas pre eNiro nebol taký problém a stratil som nabíjaním len pár minút.
– Na odpočívadlách boli okrem 2 výnimiek vždy len pomalé 50kW stanice. Cestou tam som mal možnosť vždy zvoliť miesto, kde boli aspoň dva stojany. Cestou späť to bolo horšie a musel som riskovať aj miesta s jedným stojanom. Našťastie som vždy mal voľné miesto a mohol nabíjať.
– Dvakrát som mal problém s nabíjaním – jedenkrát mi nabíjačka po čase dávala len 3kw, tak som sa presunul na ďalšie odpočívadlo. Druhýkrát mi nabíjanie nešlo vôbec na dvoch stojanoch, ale tretí bol našťastie ok. Tretí menší problém bol s Ionity priamo na dialnici, kde nabíjačka nemala funčný displej, nevedel som ukončiť nabíjanie a musel som natvrdo ukončiť nabíjanie v aute…
– Cestou tam sme nabíjali 5x, cestou späť 6x. V priemere som nabíjal niečo málo cez 30 minút a dobil okolo 35 kWh.
– Tým, že som šiel na EV a nie spaľovacom SUV, som ušetril cca. polovicu nákladov na palivo/nabíjanie.
– Pre EV ako ej eNiro, s pomalým nabíjaním, je jednoznačnou voľbou GreenWay roaming s najvyšším paušálom. Chcem som pôvodne ísť cez ešte lacnejší paušál Ionity, ale ich nabíjacia sieť nie je v spodnej časti Chorvátska optimálna a priamo na dialnici má len minimum staníc.
– Nočná cesta s dobíjaním bola pre mňa ako vodiča výborná, a rnáno som prišiel do cieľa celkom použiteľný, čiže všetko zlé je na niečo dobré a časté zastávky mi v tomto pomohli. Horšie to znášala rodina a aj keď kus cesty pospali, bolo pre nich paradoxne viac únavné z hľadiska časovej náročnosti ako pre mňa 😊 Cesta nám trvala cca. 15 hodín.
– Rýchlosť som udržiaval väčšinou v rozmedzí 110-120 km/h. Ak som mal nasledujúcu nabíjačku bližšie a v batérii bolo dosť sťavy, tak aj 130-140 km/h.
– Spokojný som bol so spotrebou, eNiro malo v priemere 16,5 kWh/100km, 3 ľudia plus plný kufor. Klímu sme nepúšťali. Keď počítam, že sme spravili jedným smerom cca. 1200 km a čistá jazda bola okolo 12 hodín, tak priemerná rýchlosť bola okolo 100 km/h.
– Na pumpách/odpočívadlách mi chýbalo označenie, kde sú nabíjacie stojany, hľadať a blúdiť po parkovisku a prípadne potom ísť do protismeru nie je veľmi príjemné.
Moje zhodnotenie z hľadiska infraštruktúry je také, že na dialniciach je to zatiaľ veľké bieda, a ak by v noci bolo na cestách trošku viac EV okrem Tesiel, tak by to bol výrazný problém. Pre novšie EV s rýchlym nabíjaním ani nedáva zmysel nabíjať na 50/75kW stojnanoch. Zbiehať neustále z diaľnice niekoľko km kvôli nabíjaniu nepovažujem za riešenie. Jedien ak je to ozaj hned vedľa dialnice a netreba sa zdržovať mýtom. Na odpočívadlách je toľko miesta, že tam môžu byť aj 3-4 poskytovatelia. Jedna alebo dve 50kW nabíjačky boli dobré pred 10 rokmi, nie dnes… Krásna ukážka boli myslím dve pumpy Shell, kde boli po 4x stojany Ionity, takto by to malo vyzerať všade…
Eduard Durik, Power Daddy a 10 others