Degradácia batérie spôsobená vekom batérie

  • Degradácia batérie spôsobená vekom batérie

    pridané Richard Rosa na 30. mája 2024 o 12:47

    Zatiaľ som nenašiel veľa relevantných informácií ohľadne toho, ako naše NMC batérie v EV degradujú len tým, že starnú. Určite dochádza k elektro-chemickým zmenám, opotrebeniu materiálu, prípadne mechanickým zmenám. Je otázne, ako toto všetko pôsobí na zdravie batérie. Počítam s tým, že mi napr. moje EV vyrobené v roku 2019 vydrží s pôvodnou batériou minimálne 10-12 rokov. Nechcel by som sa dožiť toho, že po 8-9 rokoch dôjde k nejakej zmene na batérii spôsobenej práve jej vekom a auto bude nepojazdné, pokiaľ články nevymením. A zatiaľ neexistujú v našich končinách žiadne servisy, ktoré by sa špecializovali na výmenu/opravu/repas batérií v EV…

    Pre zaujímavosť, tu je jedna štúdia v angličtine, ktorá rieši degradáciu litiových batérií:

    https://pubs.rsc.org/en/content/articlehtml/2021/cp/d1cp00359c

    Ak máte akékoľvek relevantné informácie na túto tému, píšte…

    Karol Barinka odpovedal pred 2 týždňami, 1 deň 6 Členovia · 20 Odpovede
  • 20 Odpovede
  • Jozef

    Člen
    30. mája 2024 o 12:56
  • Karol Barinka

    Člen
    30. mája 2024 o 14:59

    Za mňa štúdie sú jedna vec a prax druhá,a prax ukazuje,že to s tými batériami nie je až také zlé.Je už veľa áut s vysokým nájazdom a aj vekom a nič dramatické sa nekoná,pre bežného užívateľa,ktorý napríklad urobí ročne 10000-15000km,čo je asi 85%,tak by nemal mať s batériou problém 15-20 rokov a aj potom možno len kapacitný.Ak sa na to pozriem z vlastnej skúsenosti,6 ročný Leaf 40kW,nájazd 88000km,nový dal na jedno nabitie v dobrých podmienkach 250km,dnes dá na jedno nabitie 230km a to na celoročných pneu!Čiže sa bavíme +- o 8% a to všetky štúdie ukazujú,že časom degradácia klesá,najväčšia je prvé dva roky.Ja jednoznačne spávam úplne v kľude a to aj napriek tomu,že nemám termomenežment batérie-obrovský strašiak Nissanov,ak si dopredu kúpu BEV premyslíte,ako budete auto používať a nabíjať,tak sa naozaj nie je čoho sa báť ani pri tom Nissane,len si budete auto užívať a používať k Vašej spokojnosti.

    • Jozef

      Člen
      30. mája 2024 o 15:25

      Možno ak vieš výstup zo štúdie aplikovať do praxe, maximalizuješ životnosť batérie. Niektoré veci tam dávajú zmysel (nabíjať častejšie v menšom rozsahu – napr od 55 do 65%).

      • Taur Taurus

        Člen
        30. mája 2024 o 17:40

        Neviem ci sebatryznit sa takymto nabijanim kvoli usetreniu nejakeho % degradacie za 15r stoji za to. Myslim ze staci nenechat odstavene auto na plnom alebo naopak vybitom SOC, nabijat vykonom okolo 1C +/-=neprehrievat bateriu pri nabijani vysokym vykonom ala 3-4C, v zime netyrat premrznutu bateriu vysokym vykonom nabijania ci rekuperaciou atd. Proste vyhybat sa extremom. O to vsetko by sa dobry BMS mal starat, ale nezaskodi pomoct mu trochu uzivatelsky.

        12+r EV jazdia vacsinou bez brutalnych degradacii.

      • Richard Rosa

        Člen
        31. mája 2024 o 7:40

        Inak presne takto medzi 50-80% nabijam velmi casto od jari do jesene z nasej FVE…

        Je ale prave ta druha rovina ma teraz zaujima, degradacia sposobena len tym, ze bateria starne. A vela ludi napr. nevie, ze pokial sa bateria dlhsiu dobu nenabija/nevybija a len tak stoji, moze takouto necinnostou degradovat…

    • Lubomir Franta

      Člen
      3. júna 2024 o 21:49

      Mozem Tvoje slova potvrdit skusenostou po 2 rokoch uzivania Leafu 2018… kupovali sme ho ako 3 rocny a uplna pohoda… ked si vyberas auto, jedno ci spalovak, ci EV, vzdy je dobre vediet v akom rezime ho budes uzivat… manzelka jazdi priemerne do 10-20 km/denne, teda nabijanie raz za 10-15 dni z mojej FVE… inak ak by si chcel mozem Ti stav baterie (degradaciu, rozptyl napati clankov….etc vycitat z auta… ak nahodou nemas taku moznost… tak nech sluzi nadalej.. ja uz cakam netrpezlivo na ID7, je to otazka dni a hodin😉… a budeme cisto elektrickí…

      • Karol Barinka

        Člen
        3. júna 2024 o 22:27

        Hm,priznám sa,že by ma to aj zaujímalo,nemal som ho pripojený na žiadnu diagnostiku,predpokladám,že máš LeafSpy,cez ktorý to pozeráš…Inak ja už som postúpil na “vyšší level”,na Vianoce som si kúpil Kiu Niro EV,tak ich “porovnávam”😀😀 a zisťujem,že ten Nissan dosť predbehol dobu,výbava je aj na dnešnú dobu fakt vynikajúca,jazdí to prakticky bez porúch,infotaiment nerobí žiadne psie kusy,v interiéry nie sú vidieť ani po 6 rokoch známky opotrebenia,jediný handicap je ten termomenežment a pomalšie nabíjanie,ale ak si si pred kúpou zhodnotil,načo budeš auto používať,tak o handicape nebudeš vedieť a ani Ťa nebude nijako limitovať.

        Tá ID7 sa mi veľmi páči z exteriéru,ale ovládanie auta cez stredový TV je pre mňa stopka,ale auto je to fakt výborné,čas ukáže,nakoľko kvalitné sa im to podarilo urobiť,lebo čo počúvam v poslednej dobe,tak VW teda kvalitou nič moc,tak či tak želám veľa spokojných kilometrov.

        • Lubomir Franta

          Člen
          3. júna 2024 o 22:32

          Hej, LeafSpy… inak zaregistroval som, ze na mieste kde staval Nissan Leaf uz stava Kia Niro 👍…

          Tak nech sluzi…

          • Karol Barinka

            Člen
            4. júna 2024 o 0:07

            Dík,môžme potom dohodnúť stretko a porovnáme si stav našich bateriek…Musel som zmeniť značku,lebo ženu zdravili neznámi ľudia v domnení,že to je Tvoja žena..😁 Jasné,že srandujem,musel by som byť riadny blázon,aby som to kvôli tomu spravil..😎

            • Lubomir Franta

              Člen
              4. júna 2024 o 0:47

              A mas este ten Leaf ?

            • Karol Barinka

              Člen
              4. júna 2024 o 19:19

              Mám,ale je na predaj,keby niekto chcel…

            • Lubomir Franta

              Člen
              4. júna 2024 o 20:16

              Spomenul som P.Dovalovi, on ma novu fotovoltiku, ale nemyslim, ze bude mat zaujem, hoci by to bolo pre Andreu ideal…

            • Karol Barinka

              Člen
              4. júna 2024 o 22:23

              V pohode,takéto rozhodnutie si treba dobre premyslieť,aby nebol potom človek sklamaný,tiež som dosť dlho zvažoval pre a proti,malo to byť auto pre ženu na bežné veci-práca,obchod,rodina a podobne,tá jednoduchosť ovládania,výkon,výbava,len taká “maličkosť”,”zimné štarty” a kúrenie,žiadny smrad v garáži a kúri to hneď pri výjazde z garáže,to Ti žiadny spaľovák nedá,riskol som to pred 6 rokmi,keď si každý ťukal na čelo,aký som blázon a vôbec neľutujem.A čo ma fakt “netankuje” je cena za tankovanie,či na toteme svieti 1,4€ alebo 1,8€,nedajbože turistika za lacnejším palivom,toto je úplne mimo mňa,vôbec neriešim…

            • Lubomir Franta

              Člen
              5. júna 2024 o 12:32

              Za kolko predavas? Palo sa pyta 😉

            • Karol Barinka

              Člen
              5. júna 2024 o 19:35

              Predávam ho aj spolu s wallboxom za 16000€.Baterka je ešte 2 roky v záruke,tam sa nemá čoho obávať.Minulý mesiac som absolvoval STKčku,takže tam takisto nie je čo riešiť..

  • Jozef

    Člen
    31. mája 2024 o 8:30

    Asi budeme skor riesit elektrické poruchy ako to, ze nam baterka zostarla

    • Richard Rosa

      Člen
      31. mája 2024 o 11:03

      Ak je to tak, som spokojny…

      • Jozef

        Člen
        31. mája 2024 o 11:28

        No neviem, ani výmena palubnej nabíjačky za pár tisíc by mi radosť neurobila 🙂 ale samozrejme menšie zlo ako meniť baterku mimo záruky.

        • Richard Rosa

          Člen
          31. mája 2024 o 12:52

          TO uz je ina tema, ktoru by som rad riesil. Kde servisovat EV po zaruke, kedze znackovy servis pyta podla mna nehorazne peniaze…

  • jozef rabara

    Člen
    31. mája 2024 o 13:17

    servisovať auto po záruke asi v CZ ,možno raz aj na sk sa niekto nájde čo tomu začne rozumieť.

Ak chcete odpovedať, prihláste sa.